5 המלצות – The Old Reader וגם Feedly – רסס או RSS – אלו ההמלצות שלי לאחר 'עידן' Google Reader

עדכון מ 05.12.2014:

ועכשיו, הרבה יותר קל ופשוט לארגן את עדכוני ה RSS שלכם (ה RSS Feeds) ב The Old Reader.

הנה, קראו על כך, בבלוג של TOR כאן.

עדכון להבוקר, 2 ביולי 2013:

החל מהבוקר, Google Reader מסיים את פעילותו והחל מ 15.07.2013 לא ניתן יהיה לייצא את הפידים לכן מי שטרם עשה זאת, עשו זאת כעת.

אחד ההסברים שקראתי הבוקר ב TechCrunch על קורא ה RSSים הפופולארי הזה, טוען כי הכלי הוצג (בטעות לדעתי), ככלי למומחים בלבד.

הציטוט מהפוסט של Sarah Perez הוא זה:

Following websites using RSS feeds is just not something the “normals” do. So an RSS reader like Google’s remained in the hands of the tech elite, the domain of the IT crowd, the programmers, the researchers, the journalists.

אני למשל, משתמש, User. לא טכנולוג של מידע. כך גם מאות רבות של משתתפים בהרצאות שלי, ותלמידים שלי, להם 'חפרתי' על RSS והתועלת הרבה שבו.

אבל ייתכן שדווקא סגירתו, שעוררה גל ענק של פיתוח יישומים חליפיים לקריאת עדכונים באמצעות RSS, תביא לפריחה גם בשימוש ובאימוץ של כלי כזה ללמידה, להתעדכנות ולשיתוף במידע וידע.

בכל אופן, זה מה שרואים כעת במסך הכניסה של Google Reader:

RIP-GR

ההמלצות שלי:

למשתמשי טלפון חכם, שקלו להשתמש ב Feedly, אבל הוא גם פעיל בכל סוגי הדפדפנים במחשב האישי

למשתמשים אחרים, אני ממליץ בחום רב על The Old Reader. הוא החלופה הקרובה ביותר ליכולות שהציע בעבר Google Reader.

הסברים ונימוקים להמלצות אלו, ראו בהמשך הפוסט.

ראו עדכונים נוספים לקראת סוף הפוסט!

הנה הסיפור המלא שלי הסוקר את סגירתו של Google Reader, הנה הוא לפניכם, כולל הסבר להמלצות.

בוקר שקט שכזה

יום חמישי, ה 14 במרץ 2013 החל דווקא כבוקר נעים, שמשי, ומאוד שקטהתעוררתי די מוקדם, אבל, כשהבטתי בפיד שלי בפייסבוק, ראיתי שיתוף של טל לידיעה שמתפרסמת על השבתה מתוכננת של Google Reader. טוב, הידיעה הזו לא היתה בדיוק הדבר הנעים ביותר לפתוח אתו את הבוקר. מי שמכיר אותי קצת יודע שאני, כמו רבים מחבריי ברשת, פריק גדול של התעדכנות באמצעות RSS מזה כשבע שנים, וגם משתמש 'כבד' של GR – וגם – מפיץ את הבשורה הלאה לתלמידיי ולעמיתיי. יש רבים מהם שאמצו את הכלי הזה כחלון הראווה הראשון המרכזי שלהם להתעדכנות ברשת, להתמקצעות וללמידה.

רגע, אז מה עושים עכשיו?!

גם אני הופתעתי, אם כי אני חייב להודות כי במהלך השנים פוזרו פה ושם רמזים על כך שלמרות שמדובר בכלי-כלי, Google לא שמה עליו מספיק משאבים לפיתוח נוסף. עשיתי מה שאני עושה בדרך כלל במקרים כאלה: הלכתי ל Google Reader שלי כדי לראות עדכונים בהם אוזכר Google Reader (ע"י חיפוש ב Bing של הביטוי Google Reader – ושילוב כתובת ה URL של דף התוצאות הראשון ב Google Reader). לנוכח שפע העדכונים מכל קצווי הרשת, הבנתי שאכן….אשר (לא אני) יגורתי – בא. קודם כל, בכניסה שלי ל GR, זו מה שקיבל את פני וכמובן גם את פני המיליונים שנכנסו ליישום החל מאותו הבוקר:

GR תקצר כאן היריעה כדי להביא את האשד העצום של הכתיבה ברשת בתגובה לצעד החד-צדדי הזה של Google, קינה, אשכבה, עצומות המקוונות והיצירתיות, שפע הצעות, פתרונות החליפיים (שעלו כמעט מיד לאחר ההודעה), הבטחות לגבי פיתוחים כלים חליפיים. באמת, מיליוני מילים כבר נכתבו, ודומה כי גל הזעם שהצעד הזה יצר הוא עצום. אמנם Google אינה מפרסמת כמה נמענים היו לשירות, אבל אם Feedly מפרסם ששלושה מיליון משתמשים (3,000,000), הגרו אליה עד עתה, אז כנראה שיש כאן על הגלובוס כמה אנשים שעדיין שמעוניינים להתעדכן באמצעות ה RSS…. ומיד, כמובן, החלו הפניות: בטלפון, בדוא"ל, ברשתות החברתיות: "מה עושים עכשיו…?!". ובכן, גם אני יצרתי קשר עם כמה מעמיתיי בארץ ובעולם על מנת להתייעץ ולגבש חלופה מתאימה ואת הפוסט הזה השהיתי במיוחד עד להתייצבות סביב חלופה רלוונטית ראויה, וזאת לאחר שבדקתי אותה בעצמי מזה זמן מה.

קודם כל, לחשוב

היות וקיימים (עוד לפני פרוץ ה 'משבר') שפע של כלי קריאת RSS – כאלה שהם Desktop based, כאלה שהם Browser-Based, כאלה שהם Mobile-Based, כאלה שהם E-Mail-Based, וכמובן כאלה שהם Web-Based, קבעתי  לעצמי מספר עקרונות מנדטוריים לבחירת ראשונית של החלופה הראוייה, ואלו הם:

1. שיהיה קורא RSSים מבוסס רשת – בדומה ל Google Reader, על מנת שניתן יהיה להיכנס אליו מכל מקוםן בעולם, ללא תלות במחשב האישי שלך, ללא תלות בדפדפן ספציפי או בהתקן ספציפי.

2. שיאפשר הגירה חלקה – Google Reader מאפשר לייצא את הערוצים כך, ואז הרצוי ביותר הוא שכל ה RSS feeds כשהם מסודרים בתוך ה Folders – יועברו מ Google Reader לכלי החליפי. (במקרה שלי יש לי כ 1,900 ערוצי RSS המסודרים בכ – 30 מחיצות…). אגב, זה הקובץ שיש ליצאו ולייבאו (subscriptions.xml) לכלי החדש

3. שיהיה כזה ש 'מדבר' עברית – קודם כל שבערוצי מידע מאתרים בעברית ניתן יהיה שהעברית תיראה ותיקרא כשורה, וגם שתהיה מיושרת לימין ולא לשמאל.

קראתי בצורה אינטנסיבית מידע רב על הנושא: פוסטים של מובילי דיעה ברשת, את הבלוגים של היישומים שאציין בהמשך, רשימות המלצה שהתפרסמו על ידי עמיתים בעולם ובארץ, ועוד. פתחתי חשבונות ביישומים הבאים: Feedly, Netvibes, NewsBlur, Pulse, Reeder, The Old Reader, ועוד אחרים – ובחנתי את התאמתם לפרמטרים שהגדרתי לעיל. אחת החוויות הנעימות שהיו לי במהלך הלמידה הזו, הייתה המענה המהיר, האדיב והמפורט שקבלתי מכמה מהעומדים מאחורי קוראי ה RSS השונים, זה היה כייף גדול ותחושה מאוד טובה.

אוקיי, אז מה המסקנות?!

אז לאחר שבחנתי את כל הכלים האלה, ולפני ההמלצות שלי, ראוי שנאמר כי למעשה, אין תחליף מלא לגמרי לכל היכולות שהוצעו למשתמשי Google Reader. ולכן, 'בהיעדר ציפור-שיר, גם זרזיר נהיה זמיר' ולכן צריך לבחור את הקרוב ביותר לטוב ביותר. במקום השני, מבחינתי, נמצא Feedly, המאפשר הגירה חלקה ופשוטה של ה Feeds כולל ה Folders מ Google Reader אליו. התצוגה בו עדכנית, ויזואלית ויפה. (אבל!) הוא קיים בגרסת דפדפן (כתוסף ל Google Chrome או Firefox) ובגרסת SmartPhone, ושימושיותו אטרקטיבית ביותר. זה המסך של הגרסה מבוססת-הרשת: Feedly זו הגרסה מבוססת ה iOS ל iPhone: Feedly-Mobile זו בחירה מצוינת: מספיק להקליק את שם המשתמש והסיסמה ל Google Reader, והשאר יקרה מאליו, ובמהירות ראויה לציון. קיימת רק מגבלה אחת והיא שהיישום אינו עובד בדפדפן Microsoft Internet Explorer (רגע חבר'ה, לא לקפוץ עליי, לא 'הזדקנתי'! אבל – רבים מהמשתמשים בארגונים בארץ עדיין 'כבולים' לדפדפן זה במשרד בארגון וראוי לתת להם מענה גם כן.).

הבחירה שלי – The Old Reader

הבחירה שלי בכלי החליפי ל Google Reader היא The Old Reader, יישום שהוא מאוד מאוד דומה ל GR, אשר הוקם לפני כשנתיים על ידי שלושה חברים שהתאכזבו מכך ש Google Reader החליטו להסיר את אופציית Share בין עמיתים ל Google Reader, ובמקום זאת לחיייב את המשתמשים לעשות Share באמצעות +Google…שלושה אלו החליטו 'לחזור למקורות', ולהקים שירות שיאפשר זאת, ויותר מכך, וקראו לו (כמה לא מפתיע…) The Old Reader. אם הם לא היו כל כך צעירים, הייתי אומר שהם מושפעים ממגמת ה Retro, אבל לא כך הוא. הם התעוררו כמוני ליום בלתי צפוי בעקבות הבשורה שנחתה על כולנו, ובזריזות מפתיעה גבשו חלופה ונערכו לה באפס זמן, תוך שהם נערכים תשתיתית ותמיכתית כמו לדוגמא: הם מגבילים את כמות הערוצים המקסימלית להגירה, ל 1,000 בלבד, הם מנהלים תור של ממתינים להגירה לשירות שלהם, דבר שמאריך את ההמתנה אבל זה כדאי, בסופו של דבר. אני מתכתב לאחרונה עם אחד מהם והוא מסייע לי להגר את חשבון ה GR הגדול שלי, אליהם ל The Old Reader (טיפ: לפצל את הקובץ לשני קבצים ולטעון אותם אחד אחרי השני. תודה מקרב לב לחברי חנן כהן שסייע לי לפצל את הקובץ לשניים!). אנטון גם כתב לי שהתאמת כיווניות הטקסט מימין-לשמאל בערוצים בעברית נמצאת בתכנון אצלם ותבוצע גם כן.

כך נראה המסך של The Old Reader:

TOR

שימו לב שהיישום כרגע 'ריק' מערוצים, וזאת עקב כך שאני 'ממתין בתור' לטעינת הקובץ שלי….הכניסה לכלי זה פשוטה מאוד: צריך להתחבר על ידי הקלקת שם המשתמש והסיסמה ב Google, ואז, לטעון את הקובץ subscriptions.xml באמצעות הקלקה על Import – ו…להמתין בסבלנות.

תור ההמתנה נראה כך:

TOR-Qכלומר, 10,000 איש ויותר ממתינים כרגע לפני להעלות את הערוצים שלהם ל TOR, אז נחכה. במקרה שלי, זה לקח כחמישה ימים (!) להגיע לשלב הזה, שעוד תשע מאות ומשהו ממתינים (אבל אצלכם זה ייקח כנראה הרבה פחות זמן..):

עוד תשע מאות ומשהו לפני...נו, ובסימן טוב ובמזל טוב, ממש עתה הסתיים תהליך הייבוא של ערוצי ה RSS והמחיצות שלהם מ Google Reader ל The Old Reader שלי, וכך זה נראה:

TOR-Qבמבט של All Items, אפשר לראות מצד ימין את הערוצים הספציפיים שהתעדכנו לאחרונה, וגם את אלו שלא התעדכנו זמן רב (כך אפשר לנהל בצורה דינמית את מאגר ערוצי ה RSS שלכם). למעלה מצד שמאל אפשר לראות את המחיצה ('תלמידים שלי'), כשמתחתיה כל הערוצים שהתעדכנו. אפשר לדפדף בהם על ידי 'חץ למטה', 'חץ למעלה', כמו ב Google Reader, אפשר להקליק על הכותרת של העדכון על מנת להגיע לידיעה עצמה באתר המקור, וגם, אפשר לשתף עם עמיתים שלכם שגם להם יש The Old Reader (זה ה Feature ש Google בזמנו הורידו לצערנו הרב..).

וחוצמזה, הם שולחים אליך בדוא"ל הודעה שהתהליך הסתיים:

TOR-M בקיצור, אני הולך כרגע לייבא את החלק השני של ערוצי ה RSS שלי, אבל אתם?! אתם יכולים כבר לעבוד…! אז קדימה חבר'ה, RSS is not dead, שתפו וספרו איך היה ומה קורה, ובהצלחה לכולנו!

כמה עדכונים והבהרות (22.04.2013):

מבירור שערכתי עם אנשי The Old Reader, הם הפנו אותי לכאן. מסתבר אם כן, שהיישום The Old Reader נתמך ופועל היטב על ידי דפדפן Microsoft Internet Explorer בגרסה 9 (שעובד על מערכת הפעלה Windows 7) או גרסה 10 (שעובד על מערכת הפעלה Windows 8).

המשמעות היא, שמשתמשים פרטיים או משתמשים בארגונים אשר עובדים עם מחשבים ובהם מערכת הפעלה Windows XP (ועל כן – בדפדפן Microsoft Internet Explorer בגרסה 8), על אף המלצתי, לא יוכלו להשתמש ב The Old Reader. עבורם ייתכן אחד משני הפתרונות הבאים:

1. אם ניתן להתקין במחשבים אלו דפדפן Google Chrome, אזי ניתן להשתמש ב The Old Reader (או כמובן ב Feedly).

2. באם לא ניתן להתקין או להשתמש ב Google Chrome, אזי הפתרון כרגע הוא להשתמש בתוכנת הדוא"ל  Microsoft Outlook ולייבא ליה את ערוצי ה RSS ולקרוא עדכוני RSS עם תוכנה זו.

עדו כמה עדכונים והבהרות (26.06.2013):

1. החל מהיום יש ל The Old Reader גם API משלו, ואפשר לנסות אותו בשירות Feeddler.

2. יש המון הצעות בימים האחרונים לשירותים חליפיים ל Google Reader. סקירה מפורטת יש בפוסט של מעין אלכסנדר מהבוקר, כאן. עדיין אני סבור ששתי החלופות המובילות הן The Old Reader ו Feedly.

בהצלחה!

 

פורסם בקטגוריה Blogospheric Issues, Networks, עם התגים , , , , , , , , , , , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

27 תגובות בנושא 5 המלצות – The Old Reader וגם Feedly – רסס או RSS – אלו ההמלצות שלי לאחר 'עידן' Google Reader

  1. מאת אנה‏:

    הרגע קראתי את הפוסט החדש שלך בעקבות ההתראה שהגיעה ב- old reader
    סימן שזה עובד ואפילו מעולה
    תודה
    🙂

  2. מאת יגאל חמיש‏:

    מעולה, יופי!

  3. מאת חנן כהן‏:

    הנה משהו שהיה בזווית העין שלי אבל אף פעם לא באמת ראיתי אותו.

    אאוטלוק יכול לשמש כ RSS Reader

    הפוסטים החדשים נטמעים בזרם האימיילים הנכנסים.

    הצלחתי לייבא את רשימת הפידים והתגים מתוך Google Reader

    מתאים לאנשים שעובדים עם מחשב אחד כל הזמן ולא חייבים להיות מחוברים דרך מכשירים אחרים.

  4. מאת יגאל חמיש‏:

    היי חנן,
    אתה בהחלט צודק! בסקירות שלי על קוראי RSS אני בהחלט מציין את האפשרות להשתמש ב Outlook כקורא RSS שולחני מבוסס דוא"ל, אבל – לא ממליץ להשתמש בו משני טעמים: האחד – העדכונים 'מצטרפים' ל Inbox, שבארגונים, הוא ממילא מפוצץ ואז אין הפרדה בין הודעות דוא"ל רגילות לבין עדכונים ב RSS, והשני – שזה מגדיל לממדים ענקיים את קובץ ה PST ויכול לגרום צרות בהמשך.
    הנה כאן המצגת שלי, ראה שקף 24,
    ותודה!

  5. מאת zvika‏:

    ידעתי שהישועה תבוא ממך.
    מי צריך להבין בקוראי rss כשיש חברים שמבינים
    פתרת לי את הבעיה. תודה.

  6. מאת יגאל חמיש‏:

    צביקה, בשמחה.
    הדדי, תודה לך.

  7. מאת אלי מירון‏:

    יגאל,

    מאמר יוצא מהכלל!!. תודה רבה לך על הפירוט הרב.
    הערה אחת: אני מתקשה לקבל את הטיעון שחוסר התאמה לאינטרנט אקספלורר מוריד נקודות לFeedly.
    א. אני משתדל לא לעבוד בכלל עם אינטרנט אקספלורר. ההעדפה שלי (לפי הסדר) היא כרום ופיירפוקס. אני משתמש בשניהם ולא נוגע ב IE.
    ב. לכרום ולפיירפוקס יש תוסף בשם IE TAB שמאפשר גלישה דרך דפדפנים אלו באמצעות המנוע של IE אם יש בזה הכרח

  8. מאת יגאל חמיש‏:

    היי אלי,
    תודה על המחמאות, שמח שזה רלוונטי.
    שים לב לסיפא אצלי: אינני מוריד נקודות ל Feedly כלל וכלל, זה יישום מעולה! מה שאמרתי הוא שרבים מתלמידיי באים מארגונים ציבוריים, שאין בהם עדיין האפשרות לבחור באיזה דפדפן להשתמש, והם מחוייבים להשתמש ב Microsoft Internet Explorer, הרי שזה אינו פתרון מתאים עבורם.
    ל The Old Reader יש גם כמה דברים להוסיף, כמו אפליקציה לטלפון חכם שעדיין אין, ועוד, אבל עדיין – זה התחליף הקרוב ביותר ל Google Reader.

  9. מאת נריה‏:

    היי יגאל,
    עברתי לאולד רידר והוא באמת דומה ונוח,
    אבל אולי אתה יודע למה הוא לא מתעדכן? כשבגוגל רידר שלי יש 46 אייטמים בו יש רק 4…. אם אני מעדכנת כל אתר בנפרד הפוסטים עולים, אבל זה ידני ומעצבן….
    המון תודה!

  10. מאת יגאל חמיש‏:

    נריה היי,

    לגבי ה TOR, האמת היא שלא השוויתי בינו לבין ה GR (כמו שכתבתי, יש לי כ 1,900 Feeds…). נסי לאפס את שניהם ולהקליק על All Items ואז להשוות. זמן התגובה אצלם כרגע מעט ארוך, וזה די טבעי, אבל אני מאמין שבחלוף העומס הכלי רק ישתבח. את יכולה לכתוב אליהם ואני בטוח שישיבו לך, הם מסייעים לי מאוד!
    אשמח לשמוע מה השיבו לך בעניין העדכונים, אוקיי?

    אגב, איך הגעת לבלוג שלי?!
    עיינתי בבלוג היפה שלך וראיתי שאת עוסקת (גם) בבישול…! אז באותה הזדמנות, בתור אבא גאה, אני מזמין אותך לעיין גם בבלוג של "נעמיש-מטבח שמתחיל מהלב" (הבת שלי.!).
    בהצלחה!

  11. מאת נריה‏:

    הי
    כנראה שהרבה מישהם כבר שאלו לפני, התשובה כאן
    http://theoldreader.uservoice.com/knowledgebase/articles/146275-how-often-are-feeds-updated-i-see-some-delays-

    0עדיין לא יודעת איך לטפל בקישורים בתגובות)

    חברה שלחה לי את הפוסט כי ידעה שאני אבלה וכועסת על השבתת ה GR,
    והבת שלך אמיצה! חתיכת פרויקט היא מכינה לנו!

  12. מאת יגאל חמיש‏:

    נריה, תודה רבה.
    אכן, הנה התשובה. אבל – אני נוהג להקליק על All items מעת לעת על מנת לרענן את ה Pull שהם מדברים עליו.
    הפניתי את נעמה לבלוג שלך וגם לפוסט הזה, תודה רבה!

  13. מאת שרה‏:

    יגאל ,
    תענוג לקרא כרגיל!
    אני התקנתי בסמארטפון את הפידליי וזה ממש נחמד .
    אני אנסה את האלטרנטיבה שלך בהמשך .
    תודה!

  14. מאת יגאל חמיש‏:

    שרה היי,
    בהחלט אופציה טובה, בוודאי לנייד.
    ההמלצה שלי על The old reader היא משום שזה הכלי הקרוב ביותר ככל שניתן ל Google reader..
    בהצלחה!

  15. מאת דפנה רבן‏:

    פוסט שימושי וחשוב. תודה יגאל.

  16. מאת יגאל חמיש‏:

    דפנה היי,
    תודה – חיכיתי עם זה עד שהשלמתי את המעבר. זה מסתמן כתחליף קרוב ביותר למקור, ועדיין יש לו לאן להתקדם.
    יופי.

  17. פינגבאק: דברה 2: RSS | האינטרנט בעברית לספרנים ומידענים

  18. מאת ישראל‏:

    בחרתי ב-theoldreader, בעיקר בגלל שיש להם מינשק מבוסס רשת ואין צורך בהתקנת תוכנות, אבל יש שם בעיה משמעותית שעלולה לגרום לבחירה הזאת להיות לא כדאית.
    שמתי לב שערוצים מסויימים אינם מתעדכנים אוטומטי, וכשאני מרענן אותם ידנית (דבר שמהווה טירחה במיוחד כשישנם מס' ערוצים כאלו), הם לא מציגים את כל העדכונים מהפעם הקודמת, אלא רק מס' עדונים אחרונים.

    לדוגמה, ערוץ זה לא מתעדכן אצלי:
    news.fresh.co.il/Rss/News

    (העפתי מבט לרגע, ומשום מה כעת נראה שהוא כן התעדכן, להבדיל מהפעם הראשונה שהוספתי את הערוץ, עד עתה – כיומיים שלושה).

  19. מאת יגאל חמיש‏:

    ישראל,
    למיטב הידיעה שלי, גם בקוראי RSS אחרים אין רענון אוטומטי של העדכון, רק המונה מתעדכן, אבל כדי לצפות בעדכונים צריך לרענן.
    בכל מקרה, אני מציע לתת להם צ'אנס ואני מקווה שיפותח שם פיצת'רים שחסרו ב Google Reader.

  20. מאת ישראל‏:

    אכן כך, אבל זה לא מה שהתכוונתי.
    גם כשאני מרענן את הדף, וגם המונים עצמם, פשוט לא מתעדכן. מצד אחד זה עושה רושם שהתוכן מתעדכן הרבה יותר לרא מאשר ב-GoogleReader, מצד שני יש לי אף חשש שאולי חלק מהתוכן בכלל לא מתעדכן, במיוחד אם לא נכנסתי במשך פרק זמן לא רב במיוחד.

    באופן כללי התחליף אכן מאד נח, אך הגירסה לטלפונים לא נוחה, אין אפילו לחצן רענון או "חזרה לתחילת הדף", ולאחר קריאת העדכונים צריך לגלול ידנית עד מעלה הדף (או לרענן את כל הדף).

  21. מאת יגאל חמיש‏:

    זה נכון, אין להם כרגע גרסה לנייד, אבל הבנתי שזה בדרך.

  22. מאת יגאל חמיש‏:

    הנה הסבר והפנייה לשימוש בגרסה לניידים.
    בהצלחה

  23. מאת דוד‏:

    פוסט חשוב! למדתי מנו המון!

  24. מאת יגאל חמיש‏:

    שלום דוד,
    תודה, הנושא די דינמי…מאז שכתבתי את הפוסט הזה The Old Reader עברו לתשתית טכנולוגית יציבה הרבה יותר, וגם Feedly השתפרו מאוד.
    בהצלחה (צריך באמת לבקר במלון שלכם…!)
    שנה טובה

  25. מאת י.ש.‏:

    יגאל שלום,

    מהו קובץ ה- RSS feed של הבלוג שלך?

    תודה
    י.ש.

  26. מאת י.ש.‏:

    תודה.
    חג שמח.
    י.ש.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *