לַשוּק בארץ…

לבקר בשוק

בארץ או בחו"ל, ביקור בשוק הוא תמיד חוויה מענגת, מקום בו חמשת החושים פועלים במשולב ובעוצמה רבה. במרוצת השנים, הארצות והטיולים, אספתי תמונות רבות מביקורים בשווקים כאלה, והנה כמה מהן לפניכם, עם סיפור קטן בכל אחת.

מעדניית יום טוב, רחוב פלורנטין, תל אביב

במסגרת לימודי הצילום, יוצא לנו להסתובב בשווקים בתל אביב. כך הגעתי למעדניית יום טוב וצילמתי כמה תמונות. הבעלים סיפר לי כי למעדנייה יש גם דף בפייסבוק, והשאר – היסטוריה…

Berat market, Albania

לפני זמן לא רב שבנו מטיול מרתק באלבניה. אתם מוזמנים למהר ולבקר שם, לפני שאלבניה "תברח" אל המודרנה. בעיר Kruja יש שוק מקסים עם המון פנים ידידותיות שמתעקשות ומבקשות להצטלם בחפץ לב, די נדיר במקומותינו..למשל האשה הנחמדה הזו:

Kruja market, Albania

בסוף דצמבר 2009, ביקרנו בהודו (זו הפעם השנייה)  ובתאילנד (בפעם הראשונה). על הודו, עוד אספר בהמשך. הנחיתה שלנו בתאילנד הביאה אותנו לסוג של שלווה לעומת הודו הרעשנית. השלווה קצת הופרה כבר בבוקר הראשון לאחר שהארנק שלי נשדד ממני בביקור ב Jatujak Weekend Market (תמונה מהשוק עצמו – בהמשך). מה שפיצה אותנו מאוד ועודד אותנו, היה הביקור בשוק הצף, כמה ימים אחרי הלם הארנק…עשרות סירות בשוק, משייטות ביניהן ומציעות מטעמים. מדהים.

Damnoen Saduak Floating Market, Thailand

מי שמבקר בפעם הראשונה בחנות של חוות התבלינים בבית לחם הגלילית, לא יכול שלא להתרשם משפע הצבעים, הריחות וגם הטעמים של מה שנגלה לפניך. במרכז אולם המכירות יש שפע ענק של תבלינים לסוגיהם, ערימות-ערימות, תאווה לעין. לאורך הקירות, אצטבאות ועליהן קופסאות "במשקל" של אותם תבלינים בדיוק. כמי שעוסק במידע ובידע, אני זוכר שכשראיתי את זה בפעם הראשונה, מיד נזכרתי ב "מה רוצה הארגון?" (קופסאות מאוחסנות באצטבאות) לעומת "מה רוצה הלקוח?" (תפזורת רבת צבעים וטעמים).

חוות דרך התבלינים, בית לחם הגלילית, ישראל

בדצמבר 2009, ערכנו "איחוד משפחה" בהודו, נפגשנו עם הבת שלנו שהיתה בסיומו של טיול בן מספר חודשים במזרח. באנו מהארץ, נפגשנו עימה בדלהי, ומשם יצאנו למסע באגרה, ג'איפור ועד פושקר הגענו. עבורנו זה היה טיול הודו-לייט, אך פושקר, דווקא מצאה חן בעינינו מאוד. יש במקום שקט מיוחד, וההליכה אנה ואנה ברחובות מזמנת הזדמנויות רבות לחוות את המראות, להיפגש עם האנשים. השוק, אם אפשר לומר כך, נמצא בכל מקום, גם במרכז הצמת, כמו כאן.

Sadar Bazzare, Pushkar Market, Pushkar, India

סיפרתי קודם על שוק-סוף-השבוע בתאילנד. להערכתי, קצת אחרי שצפינו בדוכן הזה, די בכניסה לשוק, כייסו אותי….נעזוב את זה. הנה דוגמית לדוכן בשוק הצבעוני והמיוחד הזה, שפועל כאמור, רק בסוף שבוע.

Jatujak Weekend Market, Bangkok, Thailand

שוק "הכרמל" בתל אביב, הוא זכרון מאוד וותיק שלי: עם הגיעו לארץ, אבי התגורר באחת הסמטאות בחדר קטן, כילד תל-אביבי צעיר, אמא היתה לוקחת אותי לשוק לקניות, ברבות הימים עבדתי ב 'מגדל שלום' הסמוך במשך עשרים שנה, ועד היום אני נהנה להסתובב בשוק ובסמטאותיו, לספוג את המראות, הצבעים והריחות. לשוק יש קולות משלו, אך הנֵבֵל הזה, היה ייחודי בנוף.

שוק הכרמל, תל אביב, ישראל

חמש שנים למדתי בירושלים, ומאז אני מאוהביה המושבעים, מבקר בה ומטייל בה, בעניין רב. אי אפשר לפסוח על ביקור באחד המוסדות המובילים בעולם השווקים, בארץ ובכלל, שוק 'מחניודה'. ביקרתי כאן פעמים רבות, ואיך שהוא, תמיד, רגלינו מוליכות אותנו אל עזורה, כשבאוזנינו מזדמזם לו יוסי בנאי. משלל תמונות רב, בחרתי שתיים:

שוק מחנה יהודה, ירושלים, ישראל

שוק מחנה יהודה, ירושלים, ישראל

ברצלונה! איזו עיר נפלאה. מי יכול לפספס את יצירותיו המונומטליות של Gaudi ברחבי העיר, את כיכר קטלוניה הענקית, על שפע החנויות שמסביבה, ואת רצפתה המדהימה אותה אפשר לראות מהקומה העליונה של בית הכלבו, את ה Ramblas עם שלל הדוכנים והדמויות. בערך במרכז הדרך, יש הסתעפות לשוק הנפלא, ה Boqueria. אל תהססו, קנו מנת אבטיח-מלון וטיילו בין הדוכנים, שווה.

Barcelona Boqueria Market, Barcelona, Spain

טיול שורשים בסופיה, בולגריה, הביא אותנו ביום הראשון לשוק העתיקות במרכז סופיה, בסמוך לכנסיית אלכסנדר נייבסקי. הבבושקות עדיין נפוצות כאן מאוד:

Antik Market, Sofia, Bulgaria

איפה עוד בעולם אפשר לראות חלב עיזים בבקבוקי פלסטיק של קוקה-קולה?! אנחנו ראינו כאלה בשוק של Berat באלבניה. זה גם אחד המקומות הבודדים בעולם שהמצולמים מבקשים מהתייר שיצלם אותם, סתם ככה. מאוד נדיר.

Berat Market, Albania

את הביקור שלנו בפרובנס תכננו זמן רב: רצינו לשחזר את הביקור שלנו בטוסקנה, כמה שנים קודם לכן. גם אז, כמו כאן, שכרנו וילה לשבוע ימים, ובמהלכם יצאנו לטיולים בערי הסביבה, ושבנו לוילה, לבשל ולאכול יחד, כייף ענק. אחת החוויות היותר-מעניינות הייתה לשוב ולפגוש שוב את בעלי הדוכנים בשווקים השונים, שנעו מכפר לכפר בסביבה בה ביקרנו.

L'Isle-sur-la-Sorgue, Provence, France

 

Apt Market, Provence, France

 

Cours Saleya – Vegetable and Flower Market, Nice, France

טוסקנה, נו, מה עוד אפשר להוסיף….המוזיקה, האוכל, הנופים, וגם השווקים. אמנם זו לא תמונה קלאסית של שוק, אבל בפירנצה, בשוק, ראינו גם את החנות הזו – הכל מעץ. מקסים:

Open Market, Florence, Italy

בפסח 2009, החלטנו שאין מחיר לחופש, וקיימנו זאת הלכה למעשה ממש: פתחנו את עונת התיירות בכרתים, ויצאנו לארבעה ימים באי הקסום הזה. כמובן ששילבנו בביקור את הביקור ב Spinalonga, בעקבות הספר "האי של סופיה". יש באי פינות חמד רבות, למרות שהוא קטן יחסית. בשלב ראשון, בקרו בהירקליון הבירה, עלו במעלה המדרחוב, עצרו לאכול בכיכר, ואל תוותרו על טיפוס עד לקברו של ניקוס קאזאנצ'אקיס כדי לצפות על העיר ועל האי. במדרחוב תמצאו דוכנים וחנויות רבות, ובמיוחד תפסה את המצלמה שלי, חנות הפרחים הזו.

Heraklion Market, Heraklion, Crete

סיפרתי קודם על הביקור השני שלנו בהודו. על הביקור הראשון, באמצע 2005, כתבתי מספר פוסטים עם סיפורים מרגשים שחווינו שם. ערכנו ביקור בבנגלור וסביבותיה, וגם הדרמנו למדינת Kerala היפהפיה ובירתה קוצי'ן. בבנגלור לא ויתרנו על ה City Market שמי שרוצה לחוות שוק במזרח, צריך לבקר בו. מה שתפס אותי הוא שוק הפרחים, שוק בו כל המתחרים זה בזה עובדים יחד, מסייעים אחד לשני, לא יאומן בעולמנו.

Flower Market, at the City Market, Bangalore, India

ואיך אפשר בלי עוד תמונה אחת, של שוק הבננות, במקום:

Banana Market, at the City Market, Bangalore, India

בקיץ 2007 התלוויתי לחבר במסע עסקי לאתיופיה. כמובן שלא יכולתי לתאר לעצמי שאמצא גם במהלך הביקור הזה אירוע למידה ושיתוף בידע כמו שתיארתי כאן. במהלך הביקור, שהינו גם בבירה, אדיס-אבבה, מספר ימים. באחד הבקרים הגענו ל Mercato, השוק העירוני, אלפי דוכנים במאות סמטאות, תחשבו על שוק הפשפשים ביפו, ותכפילו באלף או אלפיים. מדהים.

Mercato, Addis Ababa, Ethiopia

ובחזרה לאירופה, חורף נפלא בפארג, צ'כיה, הוביל אותנו בין השאר לכיכר השעון, ולדוכנים המקסימים בשוק הקטן שבמקום:

Staromestske Namesti, Prague, Czech Republic

בודפסט הנהדרת. ביקרנו כאן שלוש פעמים, שנה אחר שנה. העיר מזמנת אתרי תיירות נפלאים, היסטוריה מרתקת, מקומות ערבים לחיך לאכול, וגם נקודות יהודיות מרגשות ביותר. אחד המקומות אליהם נוהרים רבים, כמובן גם ישראלים, הוא השוק המקורה הענק במרכז העיר:

Nagy Vasarcsarnok, Budapest, Hungary

אז זהו, שלוש יבשות, מדינות רבות, שווקים נפלאים, אבל הכי כייף זה לשוב הביתה, לשוק "שלנו", לראות אולי יש כאן איזו מציאה, אחרת, למה יש כל כך הרבה מתעניינים…?!

שוק הפשפשים, יפו, פסח תשע"ב

פורסם בקטגוריה Personal Journeys, Photo-stories, Stories of Knowledge, מסעות אישיים ואחרים, עם התגים , , , , , . אפשר להגיע לכאן עם קישור ישיר.

10 תגובות בנושא לַשוּק בארץ…

  1. מאת ביילע‏:

    גם בעלי כמוך אוהב שווקים. בכל מקום איפה שאנחנו מטיילים הוא "מגלה" את השוק. כאילו כל החושים שלו מובילים אותו לשוק בלי מפה. גם בירושלים הכיף הכי גדול שלו זה ללכת למחנה יהודה (שחסרה כאן בסדרת התמונות שלך – איך זה יכול להיות?).

    אני לעומת זאת ממש לא אוהבת שווקים ואני מכירה את כל הטיעונים בעדם מזיס. אני מסתפקת בכיף בתמונות שלך.

  2. מאת יגאל חמיש‏:

    ביילע,
    אני עם זיס, קודם כל. 🙂
    בעניין 'מחניודה', כאחד שלמד בירושלים, ומאוהביה, זו בהחלט פאדיחה, שתוקנה ממש עכשיו….
    תודה רבה!

  3. מאת טוביה מרמרלי‏:

    אחלה פוסט… אהבתי

  4. מאת יגאל חמיש‏:

    היי טוביה,
    תודה תודה!

  5. הי יגאל
    התענגתי על הפוסט הזה.
    צילומים מרהיבים ואיכותיים. הרבה לפני הקורס…
    וממקום המקצוע הראשוני שלי, אני מורידה את הכובע של עבודת ארכיון מדוייקת!

  6. מאת יגאל חמיש‏:

    אילנה, תודה רבה! קטונתי…
    כייף לשמוע שאת נהנית,
    כל טוב

  7. מאת הדס אביבי‏:

    הי יגאל,
    אחלה פוסט לסוף הקיץ… ומסתבר שניהול ידע ממש משתלם.. – מכל היבט (תיעוד אין סופי, וגם כ-מ-ה טיולים..). למרות שתודה (סגול בדלת) שבסוף בסוף את מה שבאמת נשאר כזיכרון אי אפשר להראות (או לקשר…)

  8. מאת יגאל חמיש‏:

    תודה רבה רבה, אני מודֶּה!…. 🙂
    כבר כתבתי, מה שנשאר הן תמונות וזכרונות,
    להשתמע

  9. מאת ליאורה‏:

    אהבתי ! הצילומים מרהיבים ומעוררי חשק – השלב הבא יגאל ברור לא? מתי אתה מארגן לקבוצת "בזק" סיור שווקים מאלף ומעלף ?? אהבתי את החיבורים המעניינים שעשית כאן ממחוזות שונים.

  10. מאת יגאל חמיש‏:

    ליאורה, תודה!
    בבקשה, רק תקבעו מועד, ונצא לדרך…!
    בכייף

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *